Moddervet!

23 juli 2017 - Paramaribo, Suriname

En alweer de derde week zit erop. Ik begon zoals gezegd deze week met mijn stage op de KNO, waar ik maandag meteen met mijn neus in de boter viel: ik mocht de hele dag assisteren op OK! Dat is toch wel de plek waar ik echt het allerliefste ben :)

De OK is in Nederland een complex met beveiligde deuren, een streng reglement wat handen wassen en naar binnen lopen betreft, met veel hoogtechnologische apparatuur. Hier in Suriname kun je gewoon, net zoals bezoekers, patiënten of eventueel een dakloze die op zoek is naar wat spanning, het OK complex binnen lopen. Bij alle operatiekamers kun je een kijkje komen nemen en dat is dan helemaal prima. De operaties die ik mocht assisteren waren kort, maar wel heel leuk om meteen mee te maken. Ook zijn de KNO-artsen onwijs aardig en kon ik meteen al mijn eerste patiënten zien deze week. Lekker veel in oren en neuzen kijken, zelf scopieën maken en weer elke dag lekker vroeg klaar om bij het zwembad te kunnen liggen.

Ook heb ik de zorg in Suriname buiten het ziekenhuis mogen (nou ja, eerder 'moeten') aanschouwen. Op de terugweg van de supermarkt met mijn huisgenootje zagen we een meneer op straat liggen met een flink bebloed hoofd en vele zwellingen in zijn gezicht. Hij was van zijn fiets gevallen. Lang verhaal kort; we hebben 65 MINUTEN OP DE AMBULANCE GEWACHT! Eerst moet namelijk de politie komen, zij zijn de enige die dan een ambulance mogen bellen. Probleempje was dat de politie gewoon maar niet kwam, zelfs niet na 2 keer bellen. De arme man lag op de aarden grond in 39 graden in de volle zon. Gelukkig kwam er een Nederlandse internist aan en konden we zelf de spoedeisende hulp van het Academische Ziekenhuis bellen, die er vervolgens voor heeft gezorgd dat de man opgehaald werd. Bizar om mee te maken hoe dat hier geregeld is, en dat je hier kennelijk de kans hebt dat je meer dan een uur op de ambulance moet wachten. De man mocht overigens de volgende dag naar huis en mankeerde gelukkig niet veel.

Ook buiten de geneeskunde om heb ik hier uiteraard niet stilgezeten. We hebben weer onwijs gezellige avondjes hier gehad en daar waar we afscheid hebben genomen van huisgenootjes, zijn er ook weer 2 bij gekomen. Helaas werd dat bestempeld met de gevreesde huisontgroening, die ik ook nog niet had gehad. Een uurtje afzien om vervolgens keihard te partyen met elkaar! Het uit gaan is zo fantastisch hier, dat we er donderdag, vrijdag én ook zaterdag gebruik van gemaakt hebben. Genieten!

Zaterdag stond op de planning om de plantages te bezoeken. Het regende echter pijpenstelen, de taxi moest door meer dan een halve meter water rijden en het schoot niet op (niet iedereen was even fris en fruitig... ;) ). Na een half uur besloten we om te keren en dan maar naar de bios te gaan. Hier heb je loungestoelen die helemaal achterover kunnen en hebben we met salted caramel popcorn genoten van despicable me 3, een veel beter idee!

En dan vandaag, wat een TOPDAG! Om 10:00 werden we richting lelystad gereden om de hele dag op QUADTOUR te gaan. En nee, niet met 15km/uur in een rijtje achter elkaar aan over een bestaand parcours. Gewoon volle bak, met max 70 door de jungle, savanne, baxietpaden, langs het vliegveld, bospaden en zandpaden. Het was een van de meest gave dagen uit m'n leven, magisch om met 9 quads over de savanne van Suriname te scheuren, dwars door plassen, zieke modderkuilen en over hobbels heen, en vervolgens onder de prachtige bomen van de jungle door. Het was episch en de filmpjes volgen snel!! De dag sloot ik af met de ontmoeting met junior, de baby-luiaard van 5 maanden die zich aan mij vast haakte en niet meer los liet. Wat een cutie.

Morgen beginnen met mijn laatste week KNO hier, en daarna alweer de 2 laatste weken van oogheelkunde. Tijd gaat zeeeeeer snel hier in Suriname ;) Ik geniet met volle teugen!

Kusjes!

PS: foto's op FB!!

1. Wil:
    24 juli 2017
    Prachtig Anne, wat maak je toch veel mee!! Ervaringen voor het leven!! Geniet maar veel schat!!! Dikke kus, Wil