Tussen de boscreolen

15 juli 2017 - Paramaribo, Suriname

Wat was dit een bizarre week.

Mijn vorige blog eindigde in de rit in de jungle, op naar Fredberg. Samen met 5 huisgenootjes deden we deze 3daagse trip. De eerste nacht verblijf je in het basiskamp, waar je met z’n alleen heerlijk eet, slaapt in een klein huisje midden in de jungle, lekker kon zwemmen en slingeren aan het touw en 2 keer een tocht maakt op zoek naar dieren. Ook hebben we gevist op Piranha’s en deze zelf opgegeten; heerlijk!

De dag erna maak je een hike naar het hangmattenkamp bovenop de Fredberg. Onderweg hebben we 5 verschillende soorten apen gezien, waarvan de baardapen ons met een familie van 12 een hele show hebben gegeven. Heel gaaf om te zien! We waanden ons echte ‘Freek Vonken’ in de prachtige jungle van Suriname. Ook zagen we maar liefst 5 verschillende zeer zeldzame rotshanen, waarvoor sommige mensen speciaal naar Suriname komen. Toekans, bospolities, het mocht allemaal niet ontbreken.

Eenmaal aangekomen bij de hangmatten wachtte ons een prachtig uitzicht over het hele amazonegebied. We hebben tot in de nacht gedanst met de gidsen bovenop de berg, belicht door de felle maan.

De volgende dag werd er een voor in de boeken. Afgelopen vrijdag, op ons huisfeest, ontmoetten we de vriend van Fani die militair is. Hij vertelde dat hij met zijn studenten nog 1 helikopterrit moest maken en misschien wel naar Fredberg zou komen. Wij praatten een beetje mee, dachten; ‘het zal wel’. Hij bleef Jasmijn echter hoopvol appen of wij een landingsplek konden bedenken bij Fredberg. Fred, die de jungle uit zijn hoofd kent, wist er wel eentje. ‘Het is alleen wel 1,5 uur lopen/klimmen, en het is niet echt meer een pad want ik ben er al lang niet meer geweest. Willen jullie het proberen?’.

Zodoende vertrokken we na zonsopgang om half 7 met kapmes in de handen richting de landingsplek. Een tocht van 1 uur op toptempo met klimmen, klauteren en rennen volgde, waarna we de plek bereikten en met takken 2 grote H’s creëerden op de grond.

En daar hoorden en zagen we ze! 2 grote militaire helikopters cirkelden boven ons en na een uur van zwaaien, coördinaten doorgeven per SMS en heeeel hard hopen, konden ze ons eindelijk vinden en landen. Met de 8 militairen zijn we vervolgens terug gelopen naar het basiskamp, wat hen veel zwaarder viel dan ons (basisconditie is toch best prima!). Eenmaal daar aangekomen en het uitzicht laten zien, vertelden ze dat we onze tassen in konden pakken, terug mochten lopen naar de landingsplek en dat ze ons terug wilden vliegen naar Paramaribo!!! WAT GAAF!!!! Dus wat volgde was een zeer hete en zware klim naar het platform, bepakt en bezakt, om vervolgens de helikopters in te klimmen en een uur lang boven het amazone-gebied te zweven. Bizar. Het was machtig mooi, gigantisch groot en heel, heel, heel erg gaaf. Ik zat voorin en halverwege seinde de piloot dat ik mocht sturen. Ik heb 5 minuten lang een militaire helikopter bestuurd die boven de jungle van Suriname vloog. Wauw. Eenmaal geland werden we uitgenodigd op de kazerne en werden de flessen Borgoe rum uit de kast gehaald om met ons te vieren dat we de eerste burgers ooit waren die zij hebben gevlogen. Dit is iets wat ik never nooit meer zal vergeten!

Wat volgde was een weekje coschappen. Mijn dermatologiestage heb ik afgesloten en ik begin deze week aan KNO. Het was onwijs leuk met een arts in opleiding die me broodje bakkeljauw heeft laten proeven en co's die op mijn laatste dag taart hadden gehaald en bakabana's mee hebben gegeven. Doordeweeks heb ik met Mn huisgenootjes lekker gesalsadanst, wederom veel bij het zwembad gelegen en 2 afscheidsfeestjes gehad van 5 huisgenootjes die komende week vertrekken of reeds vertrokken zijn. Als afscheid krijg je een Surinaams kookboekje met allemaal persoonlijke stukjes erin, heel leuk.

Op donderdag hebben we wederom de salsaclub onveilig gemaakt en vrijdag gingen we met de befaamde partybus: een grote bus met open dak die een uur pang door Paramaribo rijdt tegen middernacht. Harde muziek en gezellige mensen; de top formule voor een leuke avond!

Zaterdagochtend werden we met onze groep van 12 opgehaald om richting Menimi te gaan, een paradijs om lekker te chillen. 4 uur met de bus en 2 uur met een snelle houten boot op de surinamerivier langs allemaal marrondorpen. Marrons, ook wel de Boslandcreolen (ofwel bosnegers) genoemd, zijn afstammelingen van de Afrikanen die door slavenhalers naar Suriname zijn gebracht. Zij hebben zich uit de slavernij bevrijd en zich in het oerwoud gevestigd. Hier zijn vele dorpen van langs de surinamerivier.

Helaas konden we niet op kaaimannentocht door te hoog staand water, maar we hebben wel weer een jungletocht gemaakt en een heerlijk chillweekend gehad. Zondag bezochten we een marrondorp in de buurt, wat ik heel indrukwekkend vond. Het dorp dat wij bezochten bestond uit 12 families en 6000 man. Mannen hebben hier vaak zo'n 4 vrouwen, en die op hun beurt vaak 4 of 5 kinderen. Ze wonen in kleine houten huisjes of hutten die vaak mooi gedecoreerd zijn. Tegelijkertijd hebben ze ook best moderne spullen. Twee dagen geleden is er iemand uit het dorp overleden. Die ligt nu in een kist in het 'lijkenhuis', een open houten huisje waar ook hangmatten hangen zodat de familie ernaast kan slapen. Tegenover het lijkenhuis wordt bij een sterfgeval een DJset opgebouwd (ja, echt, met gigantische boxen) en wordt er 7 dagen feest gevierd. Daarna wordt het lichaam aan de overkant van de surinamerivier begraven. Heel bijzonder en ietwat luguber om het huisje met de hangmatten te zien. Verder heb ik de medische post gezien, heel veel prachtige kindertjes, de school, hoe families zichzelf en hun kleren/spullen wassen in de surinamerivier en hoe cassavebroden worden gemaakt. Het was een heel bijzondere ervaring.

Nu zit ik in de bus richting ons huis, om morgen te starten met mijn KNO-stage. Benieuwd en heel veel zin in!!

ps: foto's zet ik op facebook! Deze site werkt niet heel lekker mee ;)

1. Femke:
    23 juli 2017
    Wat gaaf An!! Zo te horen heb jij Het weer geweldig naar je zin en ben je buiten het werk ook heel veel gave dingen aan het doen!
    Zijn de personen met wie je in het huis woont ook gezellig? Geniet!! Dikke kus Fem en Vin