Epische tripjes!

16 augustus 2017 - Apoera, Suriname

Nul tijd om een nieuw stukje te schrijven (sorry), maar wat een leuke weken maak ik hier weer mee!

Oogheelkunde was een leuk maar niet leerzaam coschap. Weinig verschillende ziektebeelden gezien. Wát ik heb gezien was wel heel interessant en we zagen zelf eerst alle nieuwe patiënten. De eerste week zat ik met een Nederlandse co waar ik echt enorm veel plezier mee heb gehad. De tweede week moest ik de nieuwe Surinaamse co's rondleiden die helemaal verbaasd waren hoeveel ik al wist; ook leuk om eens te horen! Ondanks ook wat minder leuke momenten (half in slaap gevallen tijdens een oogoperatie en 60 euro gestolen uit m’n tas vanuit het OK-complex) heb ik een uitmuntend gekregen voor het coschap! Mooie afsluiter. Met veel tegenzin – want ik ben nog steeds heel slecht in afscheid nemen en ‘laatste keren’ - fietste ik voor de laatste keer vanuit het ziekenhuis naar huis. Ik ga het zeker missen.

Uiteraard heb ik ook buiten het ziekenhuis niet stil gezeten. Ik heb een bar ontdekt waar ze despo's verkopen: TOP!! Ook hebben we weer een grote nieuwe lading huisgenoten gekregen waarmee we al de nodige avonturen hebben meegemaakt. Weer heerlijk gegeten aan de waterkant, wederom 2 keer met de partybus door Paramaribo gereden en de nodige dansjes gewaagd. Vorig weekend stond een trip naar brownsberg en brokopondo op de planning.

We vertrokken met de groep naar de brownsberg om deze te beklimmen naar een mooie waterval. 'S avonds vertrokken we met de bus richting het brokopondo stuwmeer, net zo groot als de provincie Utrecht! Mooi detail: de eerste keer dat ik dit prachtige meer zag, was vanuit een helicopter. Nu vanaf de grond met een mooie zonsondergang. Met een bootje gingen we naar het eiland waar we piranha's hebben gevangen, veel hebben gehangmatteerd en tot vroeg in de ochtend hebben gefeest met de gidsen, tot skinnydippen tussen het lichtgevende alg onder de sterrenhemel aan toe. De volgende dag bezochten we de goudmijn en hebben we ‘s avonds nog een partybus gedaan ter afscheid van wat vrienden.

De dag erna hebben we een foto gemaakt in traditionele klederdracht (wat natuurlijk lachen, gieren, brullen was). Woensdag was een feestdag; de dag der inheemsen. Dit betekende dat wij vrij hadden en dat er in de grote palmentuin allemaal kraampjes met eten en spulletjes stonden en feestjes waren, waar we ook de president Bouterse nog even hebben gespot. De dag ervoor was ter ere van deze feestdag een groot feest in een luxe hotel met beroemde DJ’s, onder andere uit Nederland waar we tot in de vroege uurtjes van genoten hebben.

Vrijdag was dan al de omdatjes (afscheids)avond van mij en 2 van mijn liefste huisgenootjes. Alle andere huisgenoten en vrienden hadden voor ons een surinaams kookboek gekocht waar ze heel veel lieve stukjes in hebben geschreven. Een avond die in het teken van jou staat, heel bijzonder. De mooie woorden die geschreven en gezegd zijn lieten zien hoe een bijzondere tijd we met z’n allen meemaken en hoe snel je zo onwijs close met mensen kunt worden in korte tijd. Prachtige avond!

En dan afgelopen dagen… wat een episch weekend was dit. Met 2 huisgenootjes vertrok ik zaterdagochtend om een 4-daagse trip te maken naar Blanche Marie, een natuurgebied met mooie watervallen vlakbij de grens van Guyana. We waren uiteraard niet helemaal fris na onze afscheidsavond ervoor, maar we hadden er wel onwijs veel zin in! Met de taxi kwamen we aan in Lelydorp, waar we ons vervoersmiddel en tevens huis voor de komende 4 dagen voor het eerst zagen; de open jeep van onze gidsen Randy en rasta Ramon. Dit beloofde veel goeds! Vol goede moed, bepakt met roti rollen en onder het gezelschap van de tamme boomboa ‘bertje’ begonnen we aan onze tocht die 12 uur zou duren. Onderweg hebben we lekker gezwommen in een kreekje en onder het genot van Borgoe, keiharde muziek en de wind in onze haren zaten we bovenop de Jeep die door de jungle scheurde. Hoe gaaf. Prachtig gekleurde ara’s vlogen met ons mee en we spotten uiteraard weer apen, giftige slangen en baby kolibri’s in nestjes. ’s Nachts om 12 uur was de geplande plaats om te slapen helaas bezet, dus we hebben aan de kant van de zandweg een kampvuur gemaakt, onze hangmatten opgehangen en daar de nacht doorgebracht.

De volgende dag stond het indianendorp Apoera op de planning, nadat we weer 4 uur bovenop de jeep door de jungle hebben geraced. Hier hebben we wat rondgekeken hoe de mensen leefden en zijn we met een bootje naar een onbewoond eiland gevaren. Hier hebben we, al drijvende in zwemvesten heerlijk gechilld en het grootste deel van de dag doorgebracht. ’s Middags lekker spelletjes gedaan en ’s avonds met de boxen door het indianendorp gecrossed, helaas om erachter te komen dat de plaatselijke discotheek (een houten hutje met een geïmproviseerde bar) helemaal leeg was. Toen zijn we doorgereden naar de haven met zandbergen, hebben we de jeep geparkeerd en hebben we al liggend op de bovenkant de meest prachtige sterrenhemel ooit bekeken (met wel 4 vallende sterren).

De volgende dag stonden dan eindelijk de Blanche Marie-vallen op de planning! Mooie jungletocht en uiteraard een despo gedronken bij de mooie watervallen. Naast de watervallen hadden we ons eigen prive-kamp waar we wederom onze hangmatten ophingen en een heel mooi feestje hebben gebouwd. Zelfs de terugweg van 12 uur de volgende dag was een prachtige belevenis, mooie toch met  lunch bij houthakkers midden in de jungle die ons vers geschoten haas hebben bereid en laten proeven. Wat een ervaring!

Dan beginnen nu toch echt mijn laatste paar dagen eraan te komen. Wat de week me gaat brengen weet ik nog niet, maar ik ga de laatste dingen doen die nog op mijn lijstje staan en vooral lekker genieten met de epische groep hier. See you soon!

1. Ellen:
    17 augustus 2017
    Wat een geweldig verslag, je voelt helemaal mee met jouw ervaringen. Lieve schat, gaaf dat je zo'n super verblijf in Suriname hebt gehad. Tja, afscheid, altijd lastig, maar wel nieuwe vrienschappen en mooie herinneringen. Geniet van de laatste dagen Paramaribo. Ik verheug me erop om je dinsdag weer te zien.
  2. Marianne de Wit:
    17 augustus 2017
    Fantastisch Anne. Jij maakt van je studie een geweldig feest! En ik ben er van overtuigd dat je een goede arts zal worden. We kijken uit naar je verhalen uit eigen mond in Nederland. Goede reis terug en nog veel plezier en genieten in Suriname. XXXX
  3. Carla:
    20 augustus 2017
    Geniet nog maar lekker van elke minuut! Wat heb je het fantastisch (gehad) en wat is de tijd omgevlogen! Goeie vlucht naar huis straks. .....